DEHIO

DEHIO Portal – Handbook of Art Monuments in the Baltic States A project of the Böckler Mare Balticum Foundation in cooperation with partners from the Baltic States and Germany. The broad aim of the project is to index and analyse the cultural heritage of the three Baltic States on the basis of a selection of 1,000 representative examples of architecture from each country. The results will be published both as a printed handbook compiled according to the guidelines of Georg Dehio, and in a more contemporary form as a digital database (“DEHIO Portal”).

The year-long pre-project was carried out in 2018 with the generous financial support of the German federal government representative for culture and media (BKM). Since February 2019 the main project, on the art monuments of the Baltic States (currently Estonia), is being pursued over a three-year period. This has been made possible by continued generous support from the BKM as well as from the Foundation Ebelin and Gerd Bucerius, and the Gerda Henkel Foundation. Follow-on projects on Latvia (begin 2022) and Lithuania are at the planning stages. The DEHIO Portal East Central Europe should be available on the internet by November 2021. The database and website are under development, and will be hosted at the Herder Institute in cooperation with the digiCult-Verbund eG.

Partners:
Dehio Vereinigung – Wissenschaftliche Vereinigung zur Fortführung des kunsttopographischen Werkes von Georg Dehio e.V.
Deutsches Dokumentationszentrum für Kunstgeschichte DDK / Bildarchiv Foto Marburg digiCULT-Verbund eG
Estonian National Heritage Board/ Muinsuskaitseamet
Estonian Academy of Arts / Eesti Kunstiakadeemia
Herder Institute for Historical Research – Institute of the Leibniz Society
Estonian Museum of Architecture / Eesti Arhitektuurimuuseum in Tallinn
The project was added to the list of official contributions for the European culture heritage year SHARING HERITAGE 2018.

Gefördert von:
The German federal government representative for culture and media (BKM)
The Gerda Henkel Foundation
The Foundation Ebelin and Gerd Bucerius

DEHIO - Handbuch der Kunstdenkmäler in den baltischen Ländern, Bd. 1 Estland

Projekt der Böckler-Mare-Balticum-Stiftung in Zusammenarbeit mit Partnern in den baltischen Staaten und in Deutschland. Ziel des Projekts ist die Erschließung und Erforschung des Kulturerbes der drei baltischen Staaten anhand einer Auswahl von jeweils 1.000 repräsentativen Bauwerken. Die Ergebnisse werden sowohl in Form eines gedruckten Handbuchs, konform den Richtlinien von Georg Dehio, als auch in zeitgemäßer Form, digital in einer Datenbank („DEHIO Portal“), veröffentlicht.

Das Projekt wurde 2018 in einem einjährigen Vorprojekt mit großzügiger finanzieller Unterstützung durch die Beauftragte der Bundesregierung für Kultur und Medien (BKM) entwickelt. Seit Februar 2019 wird es als dreijähriges Hauptprojekt zu den Kunstdenkmälern in den baltischen Ländern (vorerst Estland) weitergeführt, ermöglicht durch großzügige Förderungen der BKM sowie der ZEIT-Stiftung Ebelin und Gerd Bucerius und der Gerda Henkel Stiftung. Folgeprojekte zu Lettland (ab 2022) und Litauen sind in Planung. Das DEHIO Portal Ostmitteleuropa wird im Internet voraussichtlich im November 2021 veröffentlicht. Die Entwicklung der Datenbank und Website wird im Herder-Institut in Zusammenarbeit mit dem digiCult-Verbund eG entwickelt und gehostet.

Partner:
Dehio Vereinigung - Wissenschaftliche Vereinigung zur Fortführung des kunsttopographischen Werkes von Georg Dehio e.V.
digiCULT-Verbund eG
Estnisches Nationalkomitee für Denkmalschutz / Muinsuskaitseamet
Estnische Kunstakademie / Eesti Kunstiakadeemia
Herder-Institut für historische Ostmitteleuropaforschung – Institut der Leibniz-Gemeinschaft
Museum der Estnischen Architektur / Eesti Arhitektuurimuuseum in Tallinn
Zum Europäischen Kulturerbejahr SHARING HERITAGE 2018 wurde das Projekt in die Liste als offizieller Beitrag aufgenommen.

Gefördert von:
Der Beauftragten der Bundesregierung für Kultur und Medien (BKM)
Gerda Henkel Stiftung
ZEIT-Stiftung Ebelin und Gerd Bucerius